Zrození Fordu Mustang
7. 8. 2006
Jednoduchý výpocet 1945+18=1963 vedl k jednomu z nejvetsích úspechu v historii amerického automobilového prumyslu po druhé svetové válce. Nápad vytvorit nového Thunderbirda pochází od managerského týmu kolem Henry Forda II., konkrétne od viceprezidenta Fordu jménem Lee Iaccoca. Napadlo ho vyrobit pro deti narozené po druhé svetové válce, tedy s mozností rídit na pocátku sedesátých let, jednoduché, cenove výhodné sportovní auto. Vedoucí odpovední za design interiéru i exteriéru byli Joe Oros a David Ash. V roce 1962 postavili prototyp Mustang I, dvousedadlový vuz se ctyrválcem do V. O rok pozdeji prisla predvádecí verze Mustang II, který jiz byl ctyrsedadlový. Jeho typickými znaky jiz byla dlouhá prední kapota, bocní prolisy, krátká zád a trojité vertikální zadní svítilny. Studie získala zlatou medaili Tiffany Award for Excellence in American Design. Vzbudil v Americanech novou vásen, byl tedy zaveden do výroby. Aby byla produkce levná, pouzívalo se mnoho dílu z Falcona. Témer celý podvozek byl takto vyráben.
Ford Mustang byl poprvé predveden 13. dubna 1964 na svetové výstave v New Yorku. Jiz pred zavedením do prodeje byla zahájena masivní reklamní kampan. Kupríkladu uz 11. brezna jel synovec Henryho Forda II. na obed do centra Detroitu cerným Mustangem z predprodejní série, který se poté objevil v novinách Newsweek. "Nejvíc vzrusující vec v TV bude reklama" - kolem deváté hodiny vecerní sleduje reklamu na Mustanga 29 miliónu Americanu. Lidé atakovali Fordovy autoprodejny, aby HO videli. Museli být první, kdo ho bude vlastnit. V Texasu chtelo patnáct lidí ten samý vuz, jeden kupující v nem prespal, nez potvrdí jeho sek, jen aby nebyl prodán nekomu jinému. Pri závodech v Huntsvillu 9000 lidí prelezlo hrazení, aby videli Mustang zblízka, závod musel být na hodinu prerusen. V den zahájení prodeje se prodalo 22 000 kusu, behem 4 mesícu 100 000 a v breznu 1966 jich bylo jiz 1 000 000. Plánovaný prodej behem prvního roku byl prekonán témer sedmkrát. Základní cena byla 2 320,96 dolaru, tedy témer o polovinu levnejsí nez Chevrolet Corvette. 31. kvetna se Ford Mustang stal oficiálním Pace Car 48. Indianopolis 500 (pripraveno 36 convertible a 3 kupé s motorem 289 HiPo, plus dalsích 180 silnicních vozu).
První Mustangy vyrobené do zárí byly pozdeji pro rozlisení oznaceny 1964 1/2. Jejich produkce zacala 9.brezna 1964 a skoncila 17.srpna 1964. Byly vybaveny generátorem (pozdeji alternátor), nebyl fastback, nebylo stavitelné sedadlo ridice. Motory na výber: 170 cid I-6 (U Code), 260 V8 (F), 289 V8 (D), od cervna také 289 V8 (K) - HiPo. Vsechny zmeny najdete zde. Modely z konce roku 1964 a dalsí roky nemely jiz motor 170 cid (nahrazen 200 cid I-6 (T Code)), ani 260 cid. Zato pribyly dva osmiválce 289 ('A' a 'C') a fastback.
V dubnu 1965 prisla verze GT obsahující: mlhovky, prední kotoucové brzdy, bocní pruh, rozsáhlejsí manuál, chromované koncovky výfuku a dalsí.
V roce 1966 prosel Mustang drobnými úpravami, dnes receno faceliftem. Maska chladice jiz neimitovala vcelí plástev, nové chromované koncovky bocního prolisu ve tvaru vidlí (nebyly u verze GT), standartne zpetný svetlomet, predelány zrcátka a víko nádrze. Vybírat bylo mozno jiz ze 34 variant barev a stylu interiéru plus pouze v Coloradu nabízená verze High Country Special (HCS), aby kupující mel moznost postavit si opravdu svého Mustanga.
V Nemecku prodáván jako Ford T-5, protoze "Mustang" jiz byl registrován jinou firmou.
Rok 1967 prinesl razantnejsí promeny: Mustang byl vetsí - o pet centimetru delsí a o sest sirsí, mel hlubsí, agresivneji vypadající masku chladice, výraznejsí bocní tvarování s napodobeninou bocního sání, nové prohnuté zadní celo s vpadlými cockami svítilen. Nejsilnejsí motor byl 390 cid V8 s výkonem 320 koní. Pouze kosmetické zmeny ve vzhledu byly provedeny v roce 1968. Symbol bezícího kone posunut hloubeji do masky, zmizely chromovaná písmena "F O R D" z prední kapoty, pridány svetla k prednímu a zadnímu nárazníku. V Kalifornii predstaven California Special (CS). CS i HCS mají novou palubní desku s dvema velkými a tremi malými budíky, prodluzenou zád, svetla z '65 Ford Thunderbird a dalsí vylepsení. Opravdové zmeny se staly pod kapotou: posvátné motory o objemu 289 byly nahrazeny novými 302 cid (motor o tomto objemu byl ve výrobe az do roku 1995), 427 s karburátorem Motorcraft byla premozena silnou (390 koni) 428. 427 mohla mít pouze automatickou prevodovku Cruise-o-Matic, zatímco 428 také manuální ctyrrychlostní.
Prezident Fordu Semon "Bunkie" Knudson vytycil jako hlavní cíl pro image Mustanga vysoký výkon. Proto vznikl Mach 1, Boss 302 a Boss 429. Mustang byl o 10 centimetru delsí pri stejném rozvoru. Exteriér prejímá prvky prvních Shelby Mustangu, jako (nefunkcní) bocní sání vzduchu a vetsí masku. V nabídce je stále hardtop, convertible a fastback, kterému se nyní ríká SportsRoof. Nove Grande - luxusní zvenku i zevnitr a na druhou stranu Mach 1, který má také luxusní výbavu interiéru, ale zvenku pripomíná závodní auto.Matná cerná kapota, pruhy a nadupaný motor 351 Windsor v základní výbave. Dále muze být vybaven motorem 428 CJ (Cobra Jet) s nebo bez ram-air. Boss 302 predstavil vynikající ovladatelnost a motor 302 s hlavami válcu Cleveland a zvetseným sacím potrubím. A nakonec Boss 429 pokracoval tam, kde skoncil Mach 1. Jeho big block "Semi-Hemi" s výkonem 375 koní pro sérii NASCAR byl vlozen pod kapotu Mustanga. Podle specifikací NASCAR muselo být prodáno alespon 500 vozu pro bezný silnicní provoz. Prodalo se jich 859 kusu. K Fordu prestoupil Larry Shinoda, designér '63 Chevrolet Corvette Sting Ray. Pro rok 1970 predelal Boss 302 a 429, jeho cílem bylo zlepsení aerodynamiky. Pripravil spoustu vdechu, výdechu a spoilery.
Rodokmen Mustangu
Mensi porovnani Mustangu Shelby
Ford Mustang byl poprvé predveden 13. dubna 1964 na svetové výstave v New Yorku. Jiz pred zavedením do prodeje byla zahájena masivní reklamní kampan. Kupríkladu uz 11. brezna jel synovec Henryho Forda II. na obed do centra Detroitu cerným Mustangem z predprodejní série, který se poté objevil v novinách Newsweek. "Nejvíc vzrusující vec v TV bude reklama" - kolem deváté hodiny vecerní sleduje reklamu na Mustanga 29 miliónu Americanu. Lidé atakovali Fordovy autoprodejny, aby HO videli. Museli být první, kdo ho bude vlastnit. V Texasu chtelo patnáct lidí ten samý vuz, jeden kupující v nem prespal, nez potvrdí jeho sek, jen aby nebyl prodán nekomu jinému. Pri závodech v Huntsvillu 9000 lidí prelezlo hrazení, aby videli Mustang zblízka, závod musel být na hodinu prerusen. V den zahájení prodeje se prodalo 22 000 kusu, behem 4 mesícu 100 000 a v breznu 1966 jich bylo jiz 1 000 000. Plánovaný prodej behem prvního roku byl prekonán témer sedmkrát. Základní cena byla 2 320,96 dolaru, tedy témer o polovinu levnejsí nez Chevrolet Corvette. 31. kvetna se Ford Mustang stal oficiálním Pace Car 48. Indianopolis 500 (pripraveno 36 convertible a 3 kupé s motorem 289 HiPo, plus dalsích 180 silnicních vozu).
První Mustangy vyrobené do zárí byly pozdeji pro rozlisení oznaceny 1964 1/2. Jejich produkce zacala 9.brezna 1964 a skoncila 17.srpna 1964. Byly vybaveny generátorem (pozdeji alternátor), nebyl fastback, nebylo stavitelné sedadlo ridice. Motory na výber: 170 cid I-6 (U Code), 260 V8 (F), 289 V8 (D), od cervna také 289 V8 (K) - HiPo. Vsechny zmeny najdete zde. Modely z konce roku 1964 a dalsí roky nemely jiz motor 170 cid (nahrazen 200 cid I-6 (T Code)), ani 260 cid. Zato pribyly dva osmiválce 289 ('A' a 'C') a fastback.
V dubnu 1965 prisla verze GT obsahující: mlhovky, prední kotoucové brzdy, bocní pruh, rozsáhlejsí manuál, chromované koncovky výfuku a dalsí.
V roce 1966 prosel Mustang drobnými úpravami, dnes receno faceliftem. Maska chladice jiz neimitovala vcelí plástev, nové chromované koncovky bocního prolisu ve tvaru vidlí (nebyly u verze GT), standartne zpetný svetlomet, predelány zrcátka a víko nádrze. Vybírat bylo mozno jiz ze 34 variant barev a stylu interiéru plus pouze v Coloradu nabízená verze High Country Special (HCS), aby kupující mel moznost postavit si opravdu svého Mustanga.
V Nemecku prodáván jako Ford T-5, protoze "Mustang" jiz byl registrován jinou firmou.
Rok 1967 prinesl razantnejsí promeny: Mustang byl vetsí - o pet centimetru delsí a o sest sirsí, mel hlubsí, agresivneji vypadající masku chladice, výraznejsí bocní tvarování s napodobeninou bocního sání, nové prohnuté zadní celo s vpadlými cockami svítilen. Nejsilnejsí motor byl 390 cid V8 s výkonem 320 koní. Pouze kosmetické zmeny ve vzhledu byly provedeny v roce 1968. Symbol bezícího kone posunut hloubeji do masky, zmizely chromovaná písmena "F O R D" z prední kapoty, pridány svetla k prednímu a zadnímu nárazníku. V Kalifornii predstaven California Special (CS). CS i HCS mají novou palubní desku s dvema velkými a tremi malými budíky, prodluzenou zád, svetla z '65 Ford Thunderbird a dalsí vylepsení. Opravdové zmeny se staly pod kapotou: posvátné motory o objemu 289 byly nahrazeny novými 302 cid (motor o tomto objemu byl ve výrobe az do roku 1995), 427 s karburátorem Motorcraft byla premozena silnou (390 koni) 428. 427 mohla mít pouze automatickou prevodovku Cruise-o-Matic, zatímco 428 také manuální ctyrrychlostní.
Prezident Fordu Semon "Bunkie" Knudson vytycil jako hlavní cíl pro image Mustanga vysoký výkon. Proto vznikl Mach 1, Boss 302 a Boss 429. Mustang byl o 10 centimetru delsí pri stejném rozvoru. Exteriér prejímá prvky prvních Shelby Mustangu, jako (nefunkcní) bocní sání vzduchu a vetsí masku. V nabídce je stále hardtop, convertible a fastback, kterému se nyní ríká SportsRoof. Nove Grande - luxusní zvenku i zevnitr a na druhou stranu Mach 1, který má také luxusní výbavu interiéru, ale zvenku pripomíná závodní auto.Matná cerná kapota, pruhy a nadupaný motor 351 Windsor v základní výbave. Dále muze být vybaven motorem 428 CJ (Cobra Jet) s nebo bez ram-air. Boss 302 predstavil vynikající ovladatelnost a motor 302 s hlavami válcu Cleveland a zvetseným sacím potrubím. A nakonec Boss 429 pokracoval tam, kde skoncil Mach 1. Jeho big block "Semi-Hemi" s výkonem 375 koní pro sérii NASCAR byl vlozen pod kapotu Mustanga. Podle specifikací NASCAR muselo být prodáno alespon 500 vozu pro bezný silnicní provoz. Prodalo se jich 859 kusu. K Fordu prestoupil Larry Shinoda, designér '63 Chevrolet Corvette Sting Ray. Pro rok 1970 predelal Boss 302 a 429, jeho cílem bylo zlepsení aerodynamiky. Pripravil spoustu vdechu, výdechu a spoilery.
Rodokmen Mustangu
- Poprvé predstaven 13.dubna 1964 na svetové výstave v New Yorku
- Auta vyrobená do zárí 1964 pozdeji oznacena jako 1964 1/2
- 1964 1/2 modely pouze hardtop a convertible
- Od 1964 1/2 do 1966
- Fastback 2+2 predstaven v zárí 1964
- Verze GT uvedena v dubnu 1965
- Carroll Shelby predstavil svuj GT-350 fastback, pouze 6 cabrioletu této modelové rady je z roku 1966
- Firma Hertz Rent-A-Car si objednala 930 fastbacku Shelby GT350H a 6 convertible GT350
- V breznu 1966 vyroben 1 000 000. vuz Mustang
- Od 1967 do 1968
- K Shelby GT-350 pridán GT-500 (big block)
- Shelby také pridal convertible k nabídkám
- Po zádostech zákazníku v casopise Hot-rod zavedena 428 (7015 cm3)
- 428 Cobra Jet mela úspech jako nejrychlejsí vec na ulici
- Mohli jste si objednat Mustanga s motorem 427 (7000 cm3)
- Zacala éra speciálu: California, High Country
- Od 1969 do 1970
- Mach 1 predstaven
- Boss 302 predstaven
- Boss 429 predstaven, matky berou deti z ulic
- Shelbyho vozy civilizovány, Shelby prestal predelávat Fordy
- Více karosérií: SportsRoof, Hardtop, Grande a Convertible
- Moznosti se rozsírily: GT, Mach, Boss, Grande, speciály, atd.
- Od 1971 do 1973
- Boss 429 and Boss 302 nahrazeny modelem Boss 351
- 429 je bezná volba
- Éra klasických Mustangu skoncila
Mensi porovnani Mustangu Shelby
GT 350 | GT 500 | GT 500KR | |
Maximální výkon (koní/ot. min-1) | 250 koní/ 6 000 | 335 / 5 400 | 335 / 5 600 |
Maximální tocivý moment (Nm/ot. min-1) | 429 / 3 200 | 567 / 3 200 | 594 / 3 400 |
Zdvihový objem | 4950 cm3 | 7015 cm3 | 7015 cm3 |
Typ prevodovky | ctyrrychlostní nebo C-4 automatická | ctyrrychlostní nebo C-6 automatická | ctyrrychlostní nebo C-6 automatická |
Komentáře
Přehled komentářů
O tomhle toho sice moc nevim, ale vim to ze je Kačmy stašnej ďábel na silnicich v ČR, nepreju vam ho potkat, dokaze nemozne. dokonce kdyz jel, pejel i sem sebe, kdo ho neuvidi neuveři. Zdar a plnnou nádrž přeje Karel.
xxx
(Drak silnic, 16. 8. 2006 19:36)